perjantai 10. heinäkuuta 2015

Tokoa taasen! =) 10.7

Aamusella taasen tohon Hepolan koulun kentälle. Siis niin luksusta kun joku viitti tänne ajella mun kanssa treenaamaan, eikä mun aina tarvii singota johonkin. Oikeesti niin helmee - että kiitos Anna ja koirat!!

Himo teki tänään ruutua ja jopa kokonaisena suorituksena. Kävin toki merkkaas paikan ruudussa. Sillä on vaikee käyttää siellä mitään alustaa (ei käytetty tänäänkään) kun dyykkaa vaan sinne alustalle hulluna ja ei mielestäni ajattele pisaraakaan, saatikka näin ollen opi mitä siltä halutaan! Kerran juoksi liian pitkälle läpi, kun mun "seis" käsky tuli liian myöhään. Tokihan olis suotavaa, että koira tietäisi paikan ruudussa, mutta tällä systeemillä ei kyllä pääsis ainakaan pisaaraakaan ennakoimaan pysähdystä. Kahtotaan mihin päädytään! =)
Koikeiltiin tässä yhteydessä myös ekaa kertaa millä käskyllä saan koiran mukaan seuruuseen ruudusta. Olin varmaan tullut sen 10m, katsetta pikkusen taaksepäin ja käsky "seuraa" ja tuli todella upeesti seuruuseeen. Kertakaikkiaan! Kontaktikin heti jne.. Himollahan seuruut on olleet parhaita esim tolpan kierroista tms..
Himo selkeesti tykkää ruudusta! =)

Seuraamisessa peruuttaminen oli Himolle vaikeeta! Tätä täytyy treeniä täällä himassa sisällä vielä pieniin osiin pilkottuna. Pohdin käskyä, että onko "seuraa" vai mikä.. seuraamistahan tuokin on käännöksien ym tapaan.

Ohjattu noutokin päästiin loppujen lopuksi tekemään kokonaisena. Mä tunnen koirani ja tiedän mihin pisteeseen mikäkin juttu sen kanssa on vietävä, että saan sen tajuumaan asiat. Tossa ei oikeestaan ollut koiralle muuta haastetta kun ei lukitu edelliseen suuntaan ja keskittyy oikeesti kuuntelemaan mun ohjausta. Tää meni ns. aksasysteemein. =) Sylkkärin omainen ohjaus, että kummalle kapulalle lähetään. En käyttänyt mitään oikea tai vasen käskyjä vaan ns. sylkkärillä "tuo"! =) Tosin nyt jälkikäteen alkoi mietityttämään että pysyiköhän mun jalat paikalla, ne ei kait saa mulla liikkua? Saakohan kumartua eteen yhtään, koska sekin saattanee tapahtua ko. ohjaukseesa? =)
Mutta siis Annalta tuli tässä kohden hyvät neuvot näiden käsimerkkien erilaisuuden tarpeelliuudesta! Hirviö lause!  =)
Ruutuun lähetykseen oma käsimerkki - varsinkin evl ajatellen.
Näissä ohjatuissa noudoissa tämä omansa. Ja kolmas oli  ??? =D
Tähän ohjatun noudon etenemiseen tänään oli erityisen tyytväinen! Monen mielestä varmaan etenin liian nopeesti tai jotain, mutta koiralla kyllä näytti syttyvän lamppu päässä!

Merkin opetuksen alkeita Anna neuvoi mulle kanssa - se täneen kotiin sisäläksyksi.

Loppuun vielä tunnarin juttuja! Se on Himon inhokki juttu ja yhtälailla mun! Nyt mennään tilanteessa, siis mitä tänäänkin tehtiin, että heittelen kapulaa nurmen sekaan ja joutuu sieltä ettimään sitä sekä tietty tuomaan mulle. Tätä teki ihan iloisin mielin, mutta on koira joka etsisi sitä mielellään silmillä. Pitkä heinikko oli tässä eduksi ja se, että heittovaiheessa koira oli paikkaan nähden selin ja Anna houkutteli sitä katsomaan itseensä niin ei nähnyt mihin kapulan heitin. Aika koheltaen sitä alkuun hakee, mutta kyllä siellä nenänkin käytöstä vitteitä on. =) Tää liike tulee olemaan meille se pisintä tietä vaativa!

Mut nyt mulle on hahmottunut taas paljon mitä treenaan, miten treenaan jne.. Sitä myöden ehkä motivaatiokin kasvaa! =)






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti