lauantai 21. tammikuuta 2017

Pysyin suunnitelmassa! 20.1

 

Eli en treenannut ratana! Katoin tutustuessa linjat mihin koiran haluan ja niille sen on tultava, piste. =) Ja näistä sitten palkkaa! Eli tosi pätkissä mentiin! Oli t o d e  l l a hyvä treeni!!! Pojot mulle! =)

Mutta, muttahan siellä matkallakin oli heti. =) Juha sano heti 5 ekan eteen jälkeen, että tää ei oo nyt teijän normi menoa oolenkaan. TOTTA!! Ei ookkaan, kun mä lähen tietyllä päättäväisyydellä tekemään asioita, homma muuttuu tyystin. Eli tässä se tuli taas heti esille... 

Miksi tätä en saa kisoissa? Koska koira toimii tällä tavalla treeneissä? Jokin ero näissä nyt kuitenkin on! Luonnollista! Miettikääpä omia kisa- ja treenikontaktejanne vaikka... =) 

Molemmat ollaan eri viretasossa kisoissa ja siellä sä kaivelet koirasta kaiken ulos, tässä sä "rajotat" sitä. Mutta mä nään nyt asian näin - kun edes treenaan tällä tavalla, opimme molemmat!! Ensin näin pätkissä ja sitten aletaan siirtää tätä ratakokonaisuuteen. Mä opin ja tajuan, että voin ohjata  päättäväisellä / ns. rajoittavalla tavalla, rajoittamatta kuitenkaan koiran vauhtia! Tässä siltä vaan vaaditaan ohjauksiin ja tiettyihin linjoihin tulemista, keskittymistä ja hypyille kokoamista, malttia... Ja mä opin kuinka se rajoittaminen tapahtuu... Ei vaan kilpajuosta radalla kuin päättämät sonnit ja tapella keskenämme huutamalla molemmat. =)

Mutta itse treeniin: 1-5 väli ekalla loistavasti! Samoin 6-7 väli, vaikka tein 6 ihmisnuolen! =O Palkkasin! Tämä kuitenkin kepeiltä vielä uusiksi, koska sehän saattoi olla tuuria. =) Mutta noup! ) Pituuden latas ekalla pitkäksi (sininen pallura piirroksessa, jotka kertoo pitkäksi menneet kohdat), josta käskytin välittömästi "käy". Omasta ohjauksesta löyty kuitenkin heti vastaus asiaan, millä sain kaarrosta pienemmäksi. Toimisiko yhtä kuuliaisesti kisoissa tuolla ohjauksella - epäilen! Nyt kuitenkin toimi hyvin ja tietysti palkan arvoisesti!

Sitten kohta jota jyystimme eniten, eli 11-14. Ja tämä vain siksi, että mä en tehnyt asioita kunnolla ja päättävisesti.  Juhankin moitti, ja mä sanoinkin että mä housun kun en uskalla olla siellä "rauhassa", OIKEESTI! Mua pelottaa, että toi katujyrä tulee jaloille tms. kun ei jarruta tai kuuntele. Kyllä se rauha ja maltti sitten sieltä löyty ja koirakin kyllä jarruttaa, jos mä vaadin, maltan ja uskallan vaan tehä ne ohjaukset. Kohdan tein 11 päällejuoksi, 12 takaakierto-vastakäännös ja 13 päällejuoksu. Ja se oli se mikä aina levis. Tässä en nyt edes muista saiko koira loppupelissä palkkaa 13 hypyn hyväksyttävästä suorituksesta vai miten meni... Toivottavasti.
15 otin ekalla poispäinkäännöksellä - ei ongelmaa. Juha halus sinne persjätön... Kiire sinne oli silloin ja mä en kerennyt nähdä millä linjalle koira kulki, mutta Juhan mukaan tuli täydellisesti. =D ;)

Tutustuessa näin jo sieluni silmin seuraavan kohdan tapahtumat!  Lila viiva.Teen putkijarrun 18 putkelle ja koira kyllä katsoo mua putkesta ulos tulleessan, mutta mä saan vaan seistä paikallani jaa otella, että koira lähtee tulemaan kohti mua kauheen flänkin kautta. Ja siinä kävi tismalleen niin! Ja Juha vielä tokas et toihan on ihan hyvä! No ei perkule ole!! Hain sinne siivekkeen samalla tavalla merkkaamaan kulkulinjaa koiralle, kuin toissapäiväisessä putkijarrutreenissäni. Ja ei kun uusikis. Ekalla kiersi siivekkeen josta annoin palautteen että no way!! Joku muukin stiplukerta sillä tuli, kun tässä hommaa toisteltiin. Muutoin  teki loistavasti, josta sai tietty palkka ja Juhakin tajus siinä kohden, että mihin toi koira oikeesti kykenee, kun siltä vaaditaan! Muutama palkkaus tässä kohden tiukasta käännöksestä ja sit kun lähin ohjaamaan esteen 19 koira tuli putkesta niin hyvin, että otti19 hypyn väärältä puolelta. =o Siirsin varmaan 30cm  linjasiivekkeen paikkaa ja sit koira tuli TÄYDELLISELLÄ linjalla esteelle 19! Kumpa nämä meni näin kisoissakin tai edes treeneissä ilman apuvälineitä. Mutta tulevaisuudessa sitten!
Kohta 21-22, tais siis 22 meno todisti mitä tapahtuu ihmisen tekemisessä, kun lähtökohta ajatus on että koira lähtee kaarrattaamaan. Ohjaaja lakkaa liikkumasta ja kaikki jatko vaikeutuu! Eli kerrannaisvaikutukset ovat isot kaikella. Koira lähtee flänkille, mä lakkaan liikkumasta = odotan että saan sen kalasteltua, en ole seuraavaksi siellä missä pitäisin ja avo't kierre on valmis.. Ja tämä kohta olikin mulle se veikein kohta tehdä sujuvasti omaa duunia. En missään tapauksessa halunnut leijeröidä hyppyä 15, mutta niinhän siinä ekalla kävi ja pipariksi meni. Sitten useasti koira otti ssitten hypyn 23 väärältä puolelta kun mun ohjaus oli ihan paskaa = mitä sattuu.  Sit kun otti vähän asennetta peliin, niin johan onnistu. Varovaisuus romukoppaan! Mutta jokin tuossa kohdassa laittoi, mut toimimaan ylivarovaisesti =O. Päällejuoksu 24 pelotti? Saatiin onnistumaan ja keinulle loppui sitten meijän treeni tänään. 

Olen erittäin tyytyväinen treeniin! Tälleen nyt tovi! Jes! 
Juhalla näin ja ot-treeneissä omalla hallilla jotain yksittäisten asioiden vahvistamista, koska siellä tälläinen treeni on turhaa. Harvoin siellä lentää tai kaarrattaa, kun ei ole tilaa. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti