keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Lapissa lomalla!

Ti 5.7 päivällä joskus ennen kolmea taidettiin survasta Hiace liikkeelle ja nokka kohti pohjosta. Kiireettömästi oli tarkoitus matkata ja näin tehtiinkin. Uupelo tuli Kemin korkeuksilla puolen yön jälkeen jossa yritettiin nukkua autossa. Mutta huoltsikan pihassa missä oltiin oli turhan paljon liikennettä + että autossa oli sika kuuma ja tuntu et happi loppuu. Ikkunoita tms ei voinut avata kun hyttysiä oli ihan hitosti! Muutaman tunnin kuluttua jatkettiin matkaa ja jossain Pellon yläpuolella tirsattiin taas tovi ja oltas varmaan tirsattu pidempäänkin, mutta Nikkisen pirulainen herätti soittamalla. Klo jotain puol 5 tai 6 aamulla.

Ke 6.7 alkoi mökkivuokra Kilpsijärvellä jossa sit taidettiin olla jo kovin tuskallisselta tuntuneen taivalluksen jälkeen puolen päivän maissa. =) Seuraavat 5 vrk:tta oltiin aloillaa tässä Saivaaran mökkien saunamökissä Kilpisjärven rannalla.

Säät ei oikeen suosinut, mutta ei haitanneet menoakaan! 1 päiväna paisto aurinko ja sillon kierrettiin Markon kanssa Saana.

Ke perillepääsy iltana käveltiin Tsahkal-järven lenkki. Kosteeta, tyyntä ja hyttysiä ihan *piip* Ja Leeviä puri mäkäräinen oikeesta silmäkulmasta niin että sillä turpos silmä lähes umpeen. =(

To käytiin Minnan kanssa Kitsiputouksella.Reipasta vesisadetta, mut ei hyttysiä! =) Illalla kotailua...

Meijän mökissä ei ollu uunia lainkaan niin Markon pitsa lämpesi grillissä (tuorepitsa).

Pe oli se Saanan ympärikeikka Markon kaa. Hyvä aurinkoinen ja tuulinen keli. Ihana! Minna poti rakkojaan heidän mökilläja Ari lähti yksin Saanan huipulle. Yhteyttä Arin kans pidettiin la-puhelimilla. Ovat Arin ja olipas lystiä! =)

Loppupätkä oli todella märkää ja kenkulit kastu tyystin!

Mulla oli vielä virtaa ton 11 km lenkin jälkeen ja oli niin ihana ilmakin, jotta hilpasin sit Pippasen kanssa Salmivaaran huipulle meijän mökin puolelta.

Soitin Markolle huipaulta ja kysin näkeekö mut ikkunasta, kyllä näki! =)

Minnan ja Arin kortteeri oli tuolla punasissa heinäkattomökeissä.

La oli luontopolkurundi, vähän niinku Jennin keissi. Sen ehdoilla mentiin ja siksi se kesken loppukin kun sille tuli uupelo.  Lämmintä, tuulista ja pilvistä. Ei hyttysiä pahasti.

Su käytiin Minnan kanssa Malla laivalla kolme valtakunnan rajapyykillä, jossa koirista vain Leevi mukana (mennessä sitä vähän jänskätti).  Ja sit illalla porukalla syömässä retrotunnelmaisessa Kilpiksessä. Tuhnukelissä päästiin rundi heittää ja nyt ei tuullut joten hyttysiä ja mäkäriä oli taas liikaa. Takas päästyä taas taivaan hana aukes.

Ma liikahettiin aamusta kohti Norjaa ja Altaa. Parahin keli!! Kivoja kuvia pilvin piemin - pakko karsia muutamaan...

Illalla lähettiin Marko ja Arin kans ettii Alta kanjonia. Joutu puhuu loontootakin kun piti käydä neuvoa kysymässä - siellä ei opaskylttejä ole. Löydettiin paikka ja lähettiin jo käpöömäänkin sinne, mutta oli niin V I T U S T I mäkäräisiä, että ei siellä korvessa pystynyt ulkona olla. Siis sellanen pilvi oli heti kimpussa että. Ja kun ei tuullutkaan! Järkyttävää! Koirat oli ihan helisemässä.  Lämmön takia niitä ei voinut autoonkaan jättää. Käveltävää olis ollut monia kilsoja...
Sit vedettiin lähestulkoon Hiacella offroadia siellä korvessa yhtä hiekkapätkää 10km yhteen suuntaan ja todettiin että jatkuu samanmoisena hamaan tappiin. Niin keskellä ei mitään!  Eiku takas ja that's it! =)

Illalla pelattiin ja tissuteltiin Minna ja Arin pienessä mökissä. Me nukuttiin tuo yö Hiacessa.

Retkinaisen eväät... =D

Ti aamullamatka taas jatku. Toiselle puolelle Suomea Norjan Lakselvn kautta...
Päätyen Ivaloon muutamaksi vuorokaudeksi varaamaamme mökkin. Se mökki (huvila) mikä varattiin oikeesti viikoksi syksylle 2015, mutta jonne jäi menemättä Hugo-homman takia.  Saatiinpahan nyt hyödynnettyä sekin sisään jäänyt summa tuosta varauksesta. Minna ja Ari tuli sit tohon kans noiksi yöksi. Liika härdelli = paljon itkua ja hammatenkiristystä, kun heillä 2 lasta - ei mun juttu!

Takas oli tarkotus tulla pikkuhiljaa Kuusamon kautta ehkä Rukalla yöpyen...poiketen siellä täällä.. Mutta Leevipä päätti voinnillaan että nyt riittää. Se alko yskimään hulluna limaa ja vaahtoa ke-to välisenä ja mä olin ihan paska jäykkänä. Ihan varmana, että nyt on alkanut kertymään nestettä keuhoihin.... =( Pohdin jo silloin yöllä kotiin lähtöä, mutta ei se olis mitään auttanut. Tilanne rauhottu aamuyöstä ja saatiin nukuttua hetki. To aamuna sit kuitenkin heräsin jo puol 6 ja pikkuhiljaa herätin muutkin - aamuhommelit, mökin siivous ja liikkelle 10 vailla 8.

Leevin olo näytti siltä että ajaa voidaan Kuusamon kautta. Näin tehtiin taukoille siellä täällä.. Kotona oltiin 00.30 16 tunnin ajorupeaman jälkeen. Hullun homma - kyl jo puudutti Iisalmen kohdilla! Leevi yskähteli muutaman kerran Iisalmen jälkeen ja se aiheutti sen että sieltä vetästiin pysähtymättä himaan saakka.

Oli muuten pikkukoira vallan iloinen päästyään kotiin! Sen näki! Todella! <3 p="">
Nyt tää pe ollaan oltu kaikki ihan koomassa. Toki kamat on purettu, pesty kaksi koneellista pyykkiä ja kaupassa käyty. Ruokaa ei jaksanut enään laittaa vaan roskaruualla mentiin.