maanantai 13. kesäkuuta 2016

5 vuosi Saariselän kisatuksia 9-13.6

Tosiaan 5 kertaa matkattiin Saariselän yöttömän yön kisatuksiin. Tänä vuonna sinne lähti myös Minna K. miehensä Janne kanssa...
Kaikkinesna muuten paitsi aksan osalta ihan huikee reissu!

Keskiviikko illalla lähettiin yötä vasten ajelemaan kohti pohjosta. Me 20.00 illalla, Minna ja Janne 1,5 tuntia meidän perään. Posotettiin muutaman pysähdyksen taktiikalla Oulun Tupoksen ABC.lle jossa oltiin kolmen aikaan yöllä ja siinä heitettiin hetkeksi peitto korville. =) Marko kuskin paikalla ja mä täs hiacen etupenkillä Markon reisi mun tyynynä. Minna ja Janne saapu siihen joskun neljän jälkeen (en oikeen saanut nukuttua - kuulin kun tulivat autolla viereen. Oli sairaan kylmäkin.) ja oltiin sovittu että klo 5.00 mennään aamupalalle. Aamupalan jälkeen jatkettiin kimpassa kohti Saariselkää.
Keli oli aika moiskee - Kemissä tuli räntää ihan kunnolla ja maa oli valkoinen. Yöllä Saariselällä oli tullut 8 cm lunta! Sodankylän jälkeen tiekin oli jo sohjoinen ja tottahan toki tässä vaiheessa kaikki ajelee jo kesärenkailla.

Kisakenttä näytti tältä meidän saapuessa Saariselälle...

Puolen päivän jälkeen taidettiin olla perillä.. Kahviteltiin ja pelattiin pisin uunopeli ever. =) Kolmen maissa Minnan ja Jannen kanssa suunnattiin lenkille - Marko jäi goisimaan siksi aikaa. Käveltiin 11 kilsan lenkki, huiputtaen Kaunispää. Himo oli tällä lenksulla mukana. Lunta oli vähän joka puolella, Kaunispäällä paikkapaikoin vähän enemmänkin. =) Kengät kastu totaalisesti vaikka oli goret.

Lenkin jälkeen mentiin koko poppoo salille. Mä venyttelin ja tyyppäilin penkata pitkästä aikaa. Noi muut siellä enemmän teki mä vähän niinku hengailin.
Illal piti ottaa kuppia mut väsy paino - uni tais tulla jo kympin huitteilla.

Perjantai aamulla virkeänä klo 9.00 aamupalalle. Tahti ei ko. päivänä hidastunut! Koko päivä jotain touhua aksakisojen lisäksi.
mm. kisojen jälkeen klo 22.00 lähettiin kapuumaan Iisakkipäälle heittäen sellainen rapiat 6 kilsan lenkki. Tällä rundilla olikin sitten vähän menovettä matkassa. ;) Omat koirat ei olleet mukana. Takas oltiin joskus puol 1 maissa yöllä - sit saunottiin ja pelattiin uunoa. Nukkumaan kait joskus kolmen aikaan yöllä. =)

Ja lauantaiaamuna taas klo 9.00 reippaana aamupalalle.  =)  ja nyt täytyy sanoa että päivän äksöneistä en muista... Pirkon (järjestävän seuran pj.n) kuuskymppiyllätys oli kisapaikalla. Taisin käydä yksin erikoispitkällä jäähkällä...

Illalla kisojen loputtua perinteisesti kodalle grillaa ja ryyppää. Muut tais poistua joskus 2 maissa tai ennen ja me (Minna, Janne ,Marko ja mä ) joskus kolmen jälkeen. Kävelymatka hotellille saattoi kestää ja se meni kännissä "kinastellessa". =D Oli henkevät ja tiukat keskustelut aksasta ja ihmismielestä ja vertailtiin eri lajeihin.. =)

Sunnuntaina oli vähän tiukkaa herätä aamupalalle klo 9.00, jotku ei heränneet olleenkaan = Marko. =D Ensiajatus että nukkumaan takas sen jälkeen.. Mutta niin vaan Minnan kanssa suunnattiin samoilemaan koirien kanssa 1,5 tunniksi - IHANAA!!!   Sit Minnalla yksi startti ja sen jälkeen lähettiin käymään / kiipeemään  porukalla Kiilopäälle. Meiltä vain Leevi mukana, ihmeen hyvin vanha jaksaa. Kuvat tulee jahka puran kamerasta..

*************************************************************

Sitten itse turneen aksoihin... Huoh!
Hyvällä asenteella lähettiin tekemään. Rusakko aika kiihkeenä kylläkin, lentokaaret ja huuto kohdillaan...
Pe ekalla radalla tokavika rima alas. Harmittihan se! Tokalla radalla niinikään 1 rima alas. Harmitus oli todella kova! Vitutti! Ihan ok ratoja muuten. Minnalle ja Usvalle 2 nollavoittoa.

La aamun eka rata hyppäri, kisojen ainut hypäri, rengas (kolmas este) paskaksi - jatkoin - yhden hypyn täyskaato (8 este) sit mul meni vati nurin rääkäsin "käy"! Koirakerkes nappaa suoran putken ja kävi sen jälkeen maate täydest vauhdista. Kävelimme vittuunnuksissa radalta pois! Minna hyllytti tän radan.
Tän radan jälkeen tuli lounastauko ja minä kysyin se pj.ltä että tuomarilta luvan saada käydä radalla vähän antamassa palautetta koiralle. Sain luvan ja kun valtaosa kisaajista poistu radan ympäriltä lähin rataa tekemää... Ja arvatkaa mitä?! Niin vitun hieno rata ja nollilla tottakai! Hetken tauon jälkeen lähin ottaa uusiksi ja tein vaikka mitä hulluuksia - ei riman rimaa alas. Se siitä palautteen annosta, mutta tais mennä jo sillä virallisella radalla viesti perille. Päivän tokalla radalla tehtiin pelastelunolla, käänty yhden hypyn väärään suuntaan. Tämä meidän tämän kisaturneen ainut nolla sijoitus 2. Minna ja Usva voitti.
Päivän kolmas rata oli kaoottinen! Hyl! Koiralla myös aukes taas jarrupala joten pohdintaan meni kisojen keskeytys....
Minna ja Usva voitti tuonkin radan. Heillä siis la illalla plakkarissa 4 nollavoittoa ja suoritettuja ratoja 5. Huikeeta!!!!

Su aamuna ilmotin että emme kisaa... Helpottava tunne - ei ainakaan enään pettymyksiä paskoista radoista ja koira ei hajoo enempää! VIDEO

Minnalle päivän ekalta radalta jälleen nollavoitto ja tokalta vika rima alas. Alko Usvassakin näkymään turneen kovuus..

Mutta niin vaan Minna ja Usva voittivat 5 nollavoitollaan sen 5 vrk majoituspaketin Saariselälle. Huikeeta! Upeeta ja mahtavaa! Onnea!!

Me sen sijaan suuntaamme kohti uusia pettymyksiä. Ei vaan - uuteen nousuun!! =)

Su illalla vielä käytiin ravintola Pirtissä porukalla syömässä. Minna ja Janne lähtivät yötä vasten ajelemaan.... Me olemme nyt tätä kirjoittaessa kotimatkalla (ma 13.6 klo 14.10 jossain Oulun alapuolella... juuri oli kyltti Jyväskylä 300 km.)

Ensi vuonna taas?! =) 9-11.6.2017...

Aksat saattoi tällä reissulla meiltä mennä päin persettä, mutta reissu oli kerrassaan MAHTAVA! Ja sellaisen siitä teki seura! Kiitos Minna ja Janne!!!  Vaikka mä saatoi olla hetkittäin vallan veemäinen seuralainen kettuunnuksissani. =)